Logo
Paint leveres sammen med Windows. Det er beregnet til at tegne, redigere og gemme enkle billeder. Billederne gemmes som bitmap-filer (*.bmp). Man kan godt åbne fotos i programmet, men det mangler værktøjer til effektivt at manipulere med fotografier. Dem kan du finde i et program som Paint Shop Pro. Dette program håndterer også komprimerede filer (*.JPG, *.GIF).

Sådan bruges programmet Paint:

1. Start Paint

Klik på knappen Start,og flyt markøren til Programmer

En ny menu åbnes. Før markøren hen over Tilbehør

Klik på kommandoen Paint

paint3.jpg (9070 bytes)Image4.jpg (18391 bytes)

2. Vinduet i Paint

paint1.jpg (16257 bytes)

3. Værktøjskassen
Brug værktøjer

Når du vælger et værktøj, kan du se dets egenskaber i bunden af værktøjskassen.

Her kan du f. eks. vælge stregtykkelse,  størrelsen på viskelæderet eller hvordan et rektangel skal farvelægges. Vælg en af mulighederne ved at klikke på den med musen.

Frihåndsmarkering Airbrush
Marker Tekst
Viskelæder Streger
Udfyld med farve Kurver
Vælg farve Rektangel
Forstørrelsesglas Polygoner
Blyant Elipse
Pensel Afrundet rektangel
Ret fejl:
Der er mange muligheder for at rette fejl:

Med kommandoen: Rediger/fortryd kan du annullere de seneste tre ændringer

Du kan bruge viskelæderet til at fjerne dele af billedet.

Kommandoen Billede/Ryd billede rydder tegnearealet

4. Forgrunds- og baggrundsfarver

Forgrundsfarven

For at ændre forgrundsfarven skal du klikke på en farve i farveboksen med venstre museknap.

Forgrundsfarven bruges til tekst du skriver, og når du tegner med venstre museknap nedtrykket.

Forgrund
forbag.jpg (2802 bytes)
Baggrund
Baggrundsfarven

For at ændre baggrundsfarven skal du klikke på en farve i farveboksen med højre museknap

Hvis du vælger et værktøj og tegner med højre museknap nedtrykket, vil værktøjet oftest bruge baggrundsfarven

Viskelæderet

Når man bruger viskelæderet med venstre museknap nedtrykket, vil det erstatte alt, hvad det støder på med den nuværende baggrundsfarve.

Bruger man det med højre museknap nedtrykket, vil den nuværende forgrundsfarve blive erstattet af baggrundsfarven uden at påvirke andre farver

5. Blyant og Pensel

Blyanten

bruges til at tegne streger med en tykkelse på en pixel. Tykkelsen kan ikke ændres.

Der tegnes med venstre museknap holdt nede

blyant.jpg (5076 bytes)

Penslen

Vælg en forgrundsfarve, penselstørrelse og penselform.

Der er fire forskellige typer, der hver findes i tre størrelser.

pensel.jpg (6609 bytes)
Airbrush giver samme effekt som en spraydåse.Man kan vælge mellem tre størrelser.

Det er forgrundsfarven, der angiver den farve, der benyttes.

Der er mulighed for valg af tre størrelser.

Airbrush effektueres når du bevæger markøren hen over tegnearealet samtidig med at venstre museknap holdes nede.

Værktøjet Vælg farve bruges når man vil vælge en farve,der allerede findes i billedet. Hvis du, efter at have klikket på værktøjet, klikker på en vilkårlig farve i billedet, vil denne blive din nye farve.
airbru.jpg (4076 bytes)
7. Forstørrelsesglas
Klik på knappen forstørrelsesglas.

Bevæg markøren hen over den del af billedet du ønsker forstørret. Klik med musen, og arealet bliver forstørret.

Billedet bliver normal størrelse når du igen klikker på forstørrelsesglas-værktøjet og derefter på billedet.

I bunden af værkstøjskassen kan du vælge forstørrelsesfaktor.

 

forst.jpg (4935 bytes)
8. Tekst
Klik på knappen Tekst. Flyt markøren derhen, hvor du vil indsætte tekst. Med venstre museknap holdt nede trækker du mod højre for at oprette en tekstramme.

Når du slipper museknappen, vil du se se et lodret tegn blinke inde i rammen, og kort efter komemr værktøjslinjen Tekst til syne. Du kan nu vælge skrifttype, størrelse, fed, kursiv og understreget.

Rammestørrelse kan ændres ved at trække i håndtagene i hjørnerne.

En tekstramme kan flyttes ved at trække den i kanten.

Når du klikker på et område uden for tekstrammen, bliver teksten en permanent del af billedet.

txt.jpg (9761 bytes)
Tekst har to egenskaber. Den øverste udvirker, at tekstrammen antager nuværende baggrundsfarve og gemmer underliggende del af billedet. Den nederste gør tekstrammen gennemsigtig. txt-egen.jpg (1268 bytes)
9. Polygoner og udfyld med farve
Vælg værktøjet polygoner. Vælg nederste af de tre egenskaber.

Tegn den første side af polygonen på sammen måde, som du ville tegne en lige streg. Begynd i krydset som viser markøren.  Slip museknappen. Flyt markøren og klik. Fortsæt med at klikke hvert hjørne i polygonen. Afslut figuren ved at klikke på udgangspunktet.

Nederste del af figuren tegnes ved hjælp af værktøjet: Rektangel.

Vælg værktøjet Udfyld med farve. Klik derefter på en fyldt figur eller et område med an enkelt farve. Hele arealet vil blive erstattet med forgrundsfarven. Hvis du bruger højre museknap vil arealet blive fyldt med baggrundsfarven.

poly.jpg (11171 bytes)
10. Marker, flyt, kopier
Klik på knappen marker i værktøjskassen.

Vælg en del af billedet ved at trække hen over det med venbstre museknap nedtrykket.(Som når du laver rektangler). Du vil se en ramme når du rundt om det markede areal, når du slipper.

Flyt markøren ind i rammen. Den vil nu se ud som en firehovedet pil. Det markerede kan nu flyttes ved at trække det med musen.

Du kan også kopiere det markede i rediger/kopier, sætte det ind med indsæt flytte rundt med det efter forgodtbefindende. En god ide er det også aty bruge værktøjet frihåndsmarkering. Så kan du selv bestemme formen på det markerede.

marker.jpg (11798 bytes)

Det var en gennemgang af nogle af de vigtigste funktioner i programmet. Der er flere. Udforsk selv. Prøv dig frem. Når du har et godt kendskab til Paint, er det faktisk ikke så vanskeligt at gå i lag med et mere avanceret tegne- og billedbehandlingsprogram. (Eksempelvis Paint Shop Pro) Mange af funktionerne og kommandoerne er de samme. Det vigtigste er, at du stiller dig en opgave og har mod på at prøve dig frem.
©Copyright 1999 Karkov & Jensen Revideret 15-1-99