Matematik i gymnasiet - en læringsteori

Der sker meget med undervisningen i matematik i disse år. Her tænker jeg bl.a. på indførelsen af CAS, og at vi har langt flere matematiksvage elever end tidligere. Det har udfordret vores måde at undervise i matematik på. Det har også udfordret de gængse læringsteorier, som i mine øjne ikke kan håndtere de problemer vi står i med matematik i dag, men hvad så? Ja, det har jeg efterhånden fået skrevet en del artikler om, som alle præsenteres her på siden.

De fleste artikler kan læses uafhængigt af hinanden, men tankegangen bag er ens i alle artikler.

Man kan f.eks. starte med en aktuelt debat, nemlig matematik B. Jeg har simpelthen beskrevet et forløb, hvor planlægningen ikke er faglig begrundet, men tværtimod forsøger at tage hensyn til kursisternes måde at lære og forstå matematik:
Opgradering fra matematik C til B November 2016

Tankegangen er hentet fra følgende artikel om at kommunikere matematik:
Til Grønland med forforståelse og mentale skabeloner LMFK-bladet nr. 6 2015

Disse to artikler ligger i naturlig forlængelse af ovenstående:
Fortællingen som tilgang til matematik August 2012
Et flow af opgaver Juni 2014


Her nogle mere overordnede artikler:

En læringsteori
Matematik C August 2012
Om anvendelsen af CAS i gymnasiet I mine øjne en lille perle i diskussionen af CAS.
Min spådom er heldigvis gjort til skamme, thi i artiklen forudsagde jeg, at brugen af CAS ville brede sig, men sådan er det heldigvis ikke gået. Så vidt jeg kan se er mange undervisere i dag mere forbeholden over for CAS end tidligere. Og med den kommende reform ser det ud til, at prøven uden hjælpemidler stadig skal besvares håndskrevet.
LMFK–årsmødet og matematik B i flodbilledets tegn LMFK-bladet nr. 7 2013


De traditionelle læringsteorier er karakteristiske ved, at de implicit peger på bestemte arbejds- og undervisningsformer. Det gør denne læringsteori ikke. Derimod er den meget bred i sin anvendelse. Baggrunden er at denne læringsteori på afgørende punkter adskiller sig fra de mere traditionelle læringsteorier og fra filosofi i det hele taget. Dette uddybes i denne artikel:
Et filosofisk perspektiv


Desuden har jeg oprettet et diskussionsforum til debat og diverse kommentarer:
http://public.bscw.de/pub/bscw.cgi/106546121



Ole.Andersen@skolekom.dk
November 2016



Interessante links


Elever lærer og handler i skemaer, men faktisk tænker og handler også lærere i skemaer. Dermed kan man afdække interessante relationer mellem lærer og elever:
www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/overrasket-phd-cup-vinder-vil-styrke-laereres-relationer-til-elever#!/
Her er et link til en uddybende artikel:
www.phdcup.dk/wp-content/uploads/2017/03/formidling_louise_klinge.pdf
Men i artiklen afdækkes ”betingelser for lærerens relationskompetence”. Det lyder ensrettende: ”nu skal vi alle...”. Men der er mange måder at forholde sig fornuftigt til elever på, som f.eks. forskellige lærerroller. Måske er det vigtigere, at der man som lærer er klar over, at man handler i skemaer, og at man er åben over for at handle anderledes. Måske ikke i selve situationen, men efterfølgende i erfaringsudveksling med andre kolleger.        Maj 2017

Det er ikke så tit, at man hører positive historier om inklusion, men her er én. Metoden er kort sagt at træne til trivsel.
politiken.dk/indland/ECE3197459/en-pagt-med-boernene-goer-inklusion-til-en-succes/         Maj 2016


Ifølge ovenstående kan det være et godt virkemiddel at fortælle historier, når man skal formidle matematik. Sådan er det åbenbart også i politik ifølge dette link:
Derfor fortæller Støjberg røverhistorie om hamburgerryg         Januar 2016
Men der er en afgørende forskel: Artiklen henviser til biologi. Jeg henviser til den måde mennesket opfatter dvs. fortolker.


www.dr.dk/Nyheder/Viden/Naturvidenskab/2013/12/02131537.htm
www.vghf.dk/index.php?din-intelligens-kan-vokse-mindset-pa-vghf-1&highlight=mindset
På Viborg Gymnasium arbejder man med mindsæt, som er en metode til at ændre elevernes tankegang mht. at lære eksempelvis matematik og fysik.
December 2013


http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/husker-vi-bedre-nar-vi-tager-noter
Tankengangen i denne artikel minder en del om tankegangen præsenteret her på siden. Dog er der en markant forskel: I artiklen henviser man til hjerneforskning og andre såkaldte videnskabelige undersøgelser. Den slags henvisninger har jeg ikke den store tiltro til, fordi de ofte siger mere om forskernes forudsætninger og tankegang end de siger om mennesket. Men bortset fra denne ikke helt uvæsentlige metodiske detalje, så er det nu en udmærket artikel :)


www.b.dk/kronikker/loeft-niveauet-for-skolens-matematik
Aftageinstitutionerne har også bemærket, at der i disse år sker drastiske ændringer af studenternes matematikkundskaber. Her et opråb fra DTU.


Sku ikke manden på hans karakterbog        22. oktober 2012
Ja, pædagogik er en svær størrelse :) Her et eksempel på én der ikke blev spået en stor fremtid inden for forskning.


Lad os afskaffe læringsbegrebet        Fra 2000
Man finder ikke mange der kritiserer de traditionelle læringsteorier i generelle vendinger, men på nettet fandt jeg denne lille artikel af Torben Elgaard Jensen. Bemærk, at de to omtalte eksempler, er nemme at håndtere i den her præsenterede læringsteori.